EFEKTIVITAS SIMULASI TELEHEALTH TERHADAP KETERAMPILAN KOMUNIKASI KLINIS MAHASISWA FISIOTERAPI PADA KASUS PENYAKIT MUSKULOSKELETAL
Abstract
Musculoskeletal disorders are among the major public health problems in Indonesia, with a high prevalence and significant impact on quality of life. This condition requires physiotherapists to possess comprehensive clinical communication skills to support professional practice. The rapid development of digital health services has encouraged the adoption of telehealth simulation as an innovative learning approach. This study aims to evaluate the effectiveness of telehealth simulation in improving the clinical communication skills of physiotherapy students. A quasi-experimental design with a pretest–posttest control group was employed, involving 60 final-year physiotherapy students who were divided into an intervention group (n=30) and a control group (n=30). The instrument used was the Objective Structured Clinical Examination (OSCE) based on the Calgary-Cambridge Guide, which assessed four domains of communication: building rapport, gathering information, explaining and planning, and closing the session. Data were analyzed using the Wilcoxon Signed Rank Test to compare pretest and posttest scores within groups, and the Mann–Whitney U Test to compare between groups, with a significance level of p<0.05. The results indicated significant improvements in all communication domains in the intervention group (p<0.001), while the control group showed limited progress. The Mann–Whitney U Test confirmed significant posttest differences in all communication domains, favoring the intervention group (p<0.001). In conclusion, telehealth simulation is proven effective as an innovative learning strategy to enhance physiotherapy students’ clinical communication skills, and it is highly relevant for integration into physiotherapy curricula in the era of digital health transformation.
Abstrak
Gangguan muskuloskeletal merupakan salah satu masalah kesehatan utama di Indonesia dengan prevalensi tinggi dan berdampak signifikan terhadap kualitas hidup. Kondisi ini menuntut fisioterapis memiliki keterampilan komunikasi klinis yang komprehensif dalam menunjang praktik profesional. Perkembangan teknologi kesehatan mendorong penggunaan simulasi berbasis telehealth sebagai pendekatan pembelajaran inovatif. Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi efektivitas simulasi telehealth dalam meningkatkan keterampilan komunikasi klinis mahasiswa fisioterapi. Penelitian menggunakan desain quasi experiment pretest–posttest control group dengan total 60 mahasiswa fisioterapi tingkat akhir yang dibagi ke dalam kelompok intervensi (n=30) dan kelompok kontrol (n=30). Instrumen yang digunakan adalah Objective Structured Clinical Examination (OSCE) berbasis Calgary-Cambridge Guide yang menilai empat domain keterampilan komunikasi: building rapport, gathering information, explaining and planning, closing the session. Analisis data dilakukan menggunakan Wilcoxon Signed Rank Test untuk perbandingan pretest–posttest dalam kelompok dan Mann–Whitney U Test untuk perbandingan antar kelompok, dengan tingkat signifikansi p<0,05. Hasil penelitian menunjukkan peningkatan signifikan pada kelompok intervensi di seluruh domain keterampilan komunikasi (p<0,001), sedangkan kelompok kontrol hanya mengalami peningkatan terbatas. Uji Mann–Whitney menunjukkan perbedaan signifikan pada seluruh domain komunikasi klinis saat posttest dengan skor lebih tinggi pada kelompok intervensi (p<0,001). Dengan demikian, simulasi telehealth terbukti efektif sebagai strategi pembelajaran inovatif yang mampu meningkatkan keterampilan komunikasi klinis mahasiswa fisioterapi serta relevan untuk diintegrasikan dalam kurikulum pendidikan fisioterapi di era transformasi digital.
References
2. Cheisario HA, Wahyuningsih AS. Faktor – Faktor Yang Berhubungan Dengan Terjadinya Keluhan Muskuloskeletal Disorder Pada Pekerja Di PT. X. Indonesian Journal of Public Health and Nutrition. 2022 Nov 30;2(3):329–38.
3. Munawwarah M, Indra S, Fakultas L, Universitas F, Unggul E, Barat J, et al. Gambaran Prevalensi Gangguan Muskuloskeletal Pada Mahasiswa Universitas Esa Unggul. Vol. 11. 2014.
4. Nabilla TM, Karnadipa T. Efektivitas Pemberian Latihan Melalui Telehealth Terhadap Penurunan Nyeri Dan Peningkatan Fungsi Lutut Pada Osteoartritis Knee: Studi Literatur. Jurnal Ilmiah Fisioterapi E-ISSN. 2022;2528:3235.
5. Pristianto A, Murtafia & Fajarita L. Efektivitas penggunaan telehealth guna meningkatkan kualitas hidup bagi pasien layanan fisioterapi: critical review. Fisioterapi Jurnal Ilmiah Fisioterapi. 2022;21(02):97–103.
6. Battegazzorre E, Bottino A, Lamberti F. Training medical communication skills with virtual patients: Literature review and directions for future research. In: International Conference on Intelligent Technologies for Interactive Entertainment. Springer; 2020. p. 207–26.
7. Hidayat A, Lalu Supardin SE, Trisninawati SE, Alhempi RR. Metodologi Penelitian Kuantitatif. Takaza Innovatix Labs; 2024.
8. Patriasih R, Yogawati ND, Prayogi A, Sukmawati WS, Walid A, Febriani L, et al. Membangun Pendidikan Berkualitas: Dari Pedagogi Hingga Teknologi. PT. Nawala Gama Education; 2025.
9. Dolot JF, Wungouw HIS, Homenta H. Persepsi Mahasiswa terhadap Objective Structured Clinical Examination (OSCE) Fakultas Kedokteran Universitas Sam Ratulangi 2023. e-CliniC. 2024;12(3):421–7.
10. Rosdiani R, Khoirunnisa R, Velly NR, Komarudin N, Ridwan H, Haryeti P. The Role of Critical Thinking in Improving The Quality of Clinical Nursing Actions: Literature Review. Menara Journal of Health Science. 2025;4(2):79–94.
11. Lestari R, Windarwati HD, Hidayah R. The power of digital resilience: Transformasi berpikir kritis dan penguatan kesehatan mental emosional di era disrupsi. Universitas Brawijaya Press; 2023.
12. Puspitarini EW, Kom S, MT M, Suprapto A, Tantawi IAR, Rusmiati E, et al. PERANGNCANGAN EKSPERIMEN. CV Rey Media Grafika; 2025.
13. Ghofar A, Endaryono B. Manajemen Pelatihan Mengaplikasikan Keterampilan Dasar Komunikasi (Tinjauan dalam Perspektif Komunikasi Interpersonal). Where Theory, Practice, Experience & Talent Meet, TPeT. 2024;4(1):16–26.
14. Bacon R, Hopkins S, Kellett J, Millar C, Smillie L, Sutherland R. The Benefits, Challenges and Impacts of Telehealth Student Clinical Placements for Accredited Health Programs During the COVID-19 Pandemic. Front Med (Lausanne). 2022 Mar 30;9.
15. Astuti W, Januarika S, Sutha D. Pengembangan Komunikasi Efektif dalam Pelayanan Kesehatan: Inisiatif Layanan Sepenuh hati di RSU Usada Sidoarjo. Indonesian Journal of Health Information Management Services. 2024;4(1):19–24.
16. Afifah NH. Penerapan Interprofesional Education Dalam Pembelajaran Mahasiswa Keperawatan.
Copyright (c) 2025 Indonesian Trust Health Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.













